Δευτέρα 6 Ιουλίου 2009

Διαφέρουμε μεταξύ μας οι άθεοι, κυρίως ως προς τον τρόπο προσέγγισης των ιδεών μας!

Ως γνωστόν αυτοχαρακτηρίζομαι ως άθεος. Δεν πιστεύω στον θεό, σε καμία υπερφυσική οντότητα. Είμαι υλιστής. Παρά ταύτα επειδή σε ένα από τα προηγούμενα άρθρα μου προσπάθησα να προτάξω τον ανθρωπισμό παρά τις προσωπικές μας επιλογές και απόψεις , και έτσι υπό την προοπτική αυτή επικεντρώθηκα σε όσα μας ενώνουν τους άθεους από τους πιστούς ή θρήσκους, ένα σημείο επαφής έψαξα εν ολίγοις.

Δυστυχώς, πολλοί άθεοι δυσανασχέτησαν με το άρθρο μου, καθότι θεωρούν ότι η θρησκεία και η αθεΐα είναι ριζικά αντίθετες άρα δεν γίνεται ούτε καν να ενωθούν έστω σε κάποια υποτυπώδη σημεία! Δεν αντιλέγω, πρόκειται για τελείως διαφορετικές κοσμοθεωρήσεις, αλλά ταυτόχρονα επειδή λαμβάνω υπ όψιν μου ότι υπάρχουν πιστοί αξιοθαύμαστοι ως άνθρωποι όπως και άθεοι για μένα ήταν επιβεβλημένο να επιχειρήσω έστω μία ένωση αυτών, που ναι μεν γνωρίζουν τις διαφωνίες τους, αλλά αυτό δεν σημαίνει και τίποτα! Ειρήνη πάνω απ’ όλα!

Είναι αναγκαίο να διαχωρίσουμε κάποιες έννοιες που θεωρώ ότι θα ξεδιαλύνουν το πρόβλημα των εν λόγω άθεων(;), οι οποίοι σημειωτέον με θεώρησαν ως αγνωστικιστή παρά ως άθεο, και γενικά ότι δεν μπορώ να αυτοαποκαλούμαι άθεος!!

Για να δούμε κατ’ αρχήν, από το συλλογικό ιστολόγιο αθεΐα ένα απόσπασμα στο άρθρο «γιατί αθεΐα;»

«..Επιλέξαμε να μιλάμε για αθεΐα και όχι για αθεϊσμό, όχι μόνο επειδή ο αθεϊσμός ορίζεται σε λεξικά και εγκυκλοπαίδειες, καλώς ή κακώς, ως άρνηση του θεού – γεγονός που υπονοεί ότι ο θεός υπάρχει και εμείς τον αρνούμαστε – αλλά και επειδή η κατάληξη της λέξης «αθεϊσμός» υποδηλώνει ιδεολογία, ενώ η αθεΐα δεν είναι ιδεολογία. Δεν είναι ένα σύστημα πεποιθήσεων, δεν είναι ένα οργανωμένο πλέγμα ιδεών…»

Αν και γενικά με το κείμενο συμφωνώ απόλυτα, εδώ όμως σε αυτό το απόσπασμα γίνεται κατά τη γνώμη μου ένα λάθος: Η διάκριση αθεϊσμού και αθεΐας. Όπως μας ξεκαθαρίζει το κείμενο δεν επιλέχτηκε ο αθεϊσμός επειδή σε κάποιες εγκυκλοπαίδειες υπονοούν ότι υπάρχει ο Θεός αλλά κάποιοι(οι άθεοι)δεν τον αποδέχονται!

Λοιπόν, θεωρώ ότι η διαφορά των δυο εννοιών είναι τεράστια, θα έλεγα θεμελιώδης!
Και δεν εντοπίζεται καθόλου στο ανωτέρω που μας εξηγεί το κείμενο αλλά έχει να κάνει με το πώς ένας άνθρωπος αρνείται τον Θεό.

Ας διευκρινίσουμε εν πρώτοις , όλοι γνωρίζουμε , είναι αυτονόητο , θα έλεγα, ότι η Θρησκεία αποτελεί ένα κλειστό σύστημα του οποίου οι βασικές αρχές , ιδέες, έννοιες, σύμβολα μυστήρια κ.α. δεν επιδέχονται καμία αμφισβήτηση! Να γιατί ονομάζουμε τις Θρησκείες δογματικές, διότι δεν επιδέχονται καμία αντίρρηση, είναι απόλυτα σίγουρες ότι κατέχουν την «αλήθεια»! Περιέχουν δόγμα εξ ορισμού!

Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο απλά. Μία θρησκεία είναι δυνατόν να αποτελεί και ένα είδος φιλοσοφίας, τρανό παράδειγμα ο βουδισμός! Ευνόητα εξάγεται το εξής συμπέρασμα: Η φιλοσοφία ή γενικά ένα φιλοσοφικό ρεύμα δεν είναι κατ’ ανάγκην διαφορετικό από μία Θρησκεία, είναι δυνατόν να ταυτιστούν σε κάποιες περιπτώσεις!
Νομίζω ότι εδώ υπεισέρχεται η έννοια του δογματισμού και μας αποσαφηνίζει το γεγονός της ταύτισης μεταξύ φιλοσοφίας και θρησκείας! Μα, όταν υπάρχει δόγμα!

Ας ανατρέξουμε τώρα σε διάφορες πηγές για να διασαφηνίσουμε τους όρους με πιο εύληπτο τρόπο:

«..Στους αρχαίους αθεΐα ονομάστηκε το να μη πιστεύει κανείς στους θεούς που λάτρευε η πόλη. Στην πιο ειδική όμως σημασία, η λέξη σημαίνει τη θεωρία στην οποία η πίστη για την ύπαρξη θεού προσωπικού, δημιουργού και παντοδύναμου είναι αδικαιολόγητη, γιατί δεν υπάρχουν σίγουρες αποδείξεις για την ύπαρξη τέτοιου υπερφυσικού όντος. Με την ίδια έννοια μπορεί να χαρακτηρισθεί αθεΐα και η ατομική θεωρία, ο θετικισμός, ο πανθεϊσμός και κάθε μορφή υλισμού. (Εγκυκλοπαίδεια Γιοβάνη)….»

Αντίθετα, αθεϊσμός είναι:

«Φιλοσοφική θεωρία που αρνείται την ύπαρξη του Θεού. (Εγκυκλοπαίδεια Γιοβάνη).»


Διακρίνω μία διαφορά: Ο άθεος απλά πιστεύει ότι δεν υπάρχει θεός(άρα δεν είναι αγνωστικιστής καθότι παίρνει θέση σε αντίθεση με τον αγνωστικιστή ο οποίος δεν θέλει να πάρει θέση, μένει ουδέτερος).
Ο αθεϊσμός όμως από την άλλη δείχνει θα έλεγα ένα ρεύμα άρνησης του θεού υπό την έννοια της βεβαιότητας , ίσως και της απόλυτης! Δηλαδή ένας αθεϊστής λέει «είμαι σίγουρος ότι δεν υπάρχει θεός!»

Πλέον, εισερχόμαστε σε άλλη διάσταση σε αυτό το σημείο, διότι ο αθεϊστής είναι δογματικός και υπόκειται σε ένα φιλοσοφικό σύστημα άρνησης του θεού! Θα τολμούσα να πω ότι αποδέχεται ή βασίζεται σε μία ιδεολογία, εκείνη της βέβαιης άρνησης του θεού!

Έτσι, όπως προανέφερα η φιλοσοφία είναι δυνατόν να περιέχει δόγμα, βέβαια, ο ορισμός της φιλοσοφίας είναι πρωτίστως να μη δογματίζει, αλλά να αναζητά θεωρητικά την αλήθεια(και με την βοήθεια της επιστήμης φυσικά, αν και την υπερβαίνει καθώς η επιστήμη έχει όρια, την απόδειξη!) το θέμα μου όμως είναι ότι όταν σε μία φιλοσοφική αρχή παρεμβάλλεται ένα δόγμα τότε χάνει την αξία της, την διαλύει εκ των έσω ανάλογα με τον βαθμό του δογματισμού!

Προκύπτει λοιπόν ότι η Θρησκεία εξ ορισμού είναι δογματική, η φιλοσοφία αντίθετα δεν είναι αλλά σε κάποιες περιπτώσεις είναι δυνατόν να είναι και αυτή με τη σειρά της δογματική!

«..Η άποψη «ότι ο μαρξισμός δεν είναι επιστήμη αλλά δόγμα» είναι του Καρλ Πόπερ. Εγώ θα έλεγα ότι κάθε ισμός τείνει να είναι δογματικός. (Νίκος Δήμου, συγγραφέας- Φιλόσοφος) Ντισκάβερυ εντ Σάιενς Τεύχ. 9, Φεβρ. 2006 σελ. 19…»

Ένα άλλο εξαιρετικό απόσπασμα που βρήκα στο ίντερνετ είναι το εξής και αναφέρεται στην ουσία του εν λόγω άρθρου!

«..Η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων είναι εξαρτημένοι από το όπιο (της θρησκείας), και, αν τους το πάρεις, χωρίς να τους δώσεις κάποιο υποκατάστατο, θα τους κάνεις δυστυχισμένους". (Αγνωστικιστής και "ορθολογιστής"). Ντισκάβερυ εντ Σάιενς Τεύχ. 9, Φεβρ. 2006 σελ. 10…»

Βασιζόμενος σε αυτή τη φράση, ανακύπτουν στο ταπεινό μυαλό μου κάποιες σημαντικές απορίες!
Μήπως τελικά ο αθεϊσμός είναι ακριβώς αυτό που περιέγραψα πιο πριν;; Ένα φιλοσοφικό σύστημα το οποίο στηρίζεται σε δόγμα κάτι ανάλογο με τη θρησκεία;
Μήπως ο κάθε Ρ.Ντόκινς για τους αθεϊστές πάντα είναι κάτι ανάλογο ενός Παΐσιου για έναν πιστό; (απλοϊκό το παράδειγμα αλλά σαφέστατο).

Δεν είναι και τόσο δύσκολο να φανταστούμε τον αθεϊσμό ως ένα περίεργο είδος «θρησκείας» υποκατάστατο θα έλεγα υπό διαφορετικό τρόπο συμπεριφοράς και αφοσίωσης! Επειδή ως άνθρωποι την έχουμε αυτήν την τάση, να θεωρούμε απόλυτες τις προσωπικές μας πεποιθήσεις, θεωρώ ότι η ενασχόληση με την ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ του αθεϊσμού είναι το αντίστοιχο με της εκκλησιαστικές λειτουργίες για τους Θρήσκους!

Συμπερασματικά, δεν πρέπει να συγχέουμε τη γνώση με την πεποίθηση ή την πίστη, δεν έχουν απολύτως καμία σχέση! Η γνώση δεν αλλοιώνεται από τα κριτήρια(υποκειμενικά) ενός άθεου ή πιστού παραμένει ίδια(αδιαμφισβήτητο παράδειγμα η σύγχρονη επιστήμη).

Και δια αυτό τον λόγο και μόνο επειδή συζητάμε για ένα θέμα του οποίου δεν κατέχουμε γνώση υπό την πραγματική, αληθινή έννοια, η καλύτερη στάση κατά την προσωπική μου άποψη είναι η αθεΐα και όχι ο αθεϊσμός. Ο αθεϊσμός είναι μηδενισμός όπως και η δογματική πίστη! Ξεκάθαρα, αποτύπωσα ένα καίριο θέμα ούτως ώστε να μη νομίζουν κάποιοι ότι είναι περισσότερο άθεοι από άλλους. Απλά είστε πιο δογματικοί!

Ναι, ότι θα διαφωνήσετε κάποιοι στα περί δόγματος το θεωρώ δεδομένο αλλά και οι πιστοί το ίδιο δεν κάνουν….;;

Θερμός ο καιρός όλη την εβδομάδα...

Λοιπόν, επειδή λόγω του καλοκαιριού ο καιρός δεν παρουσιάζει την ίδια μεταβλητότητα που τον διακρίνει τις υπόλοιπες εποχές ευνόητα γράφω και λιγότερα άρθρα γι αυτόν, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν παρακολουθώ τις καιρικές εξελίξεις, πάντοτε θα είστε ενήμεροι για ενδεχόμενη μεταβολή του! Ο καιρός εν τάχει αναμένεται αρκετά θερμός την εβδομάδα που διανύουμε!

Σήμερα Δευτέρα αναμένεται προς το απόγευμα η ανάπτυξη νεφώσεων και η εκδήλωση βροχών ή και σποραδικών καταιγίδ
ων στα ηπειρωτικά.

Αύριο
Τρίτη ο αίθριος αρχικά καιρός αναμένεται στα βόρεια η ανάπτυξη νεφώσεων και η πιθανή εκδήλωση βροχών και σποραδικών καταιγίδων, ιδίως στα ορεινά. Οι άνεμοι κανένα πρόβλημα απολύτως. Ενώ η θερμοκρασία σε κανονικά για την εποχή επίπεδα(31-33).

Από την
Τετάρτη(8-7) έως την Παρασκευή(10-7) προβλέπεται άνοδος της θερμοκρασίας όπου σε πολλές περιοχές θα αγγίξει και τους 37 βαθμούς ενώ την Πέμπτη υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο για αστάθεια τις απογευματινές ώρες στη Μακεδονία. Μικρή πτώση από την Παρασκευή σε ολόκληρη τη χώρα.

(κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση)

Παραθέτω τον χάρτη ανώτερης ατμόσφαιρας(500hp) ο οποίος μας δίνει πληροφορίες για το γεωδυναμικό ύψος, τη θερμοκρασία(ανώτερα στρ.) αλλά και την επιφανειακή πίεση